تلاش برای حفظ محیط زیست


از همه چیز از همه جا

گلچینی ازموضوعات وتصاویر گوناگون ازهمه چیز و همه جای جهان

 

      تلاش برای حفظ محیط زیست

               و بهینه  سازی مصرف

   

اکثر ما در زندگی روزانه خود مرتکب اشتباهاتی می شویم و برای لذت بردن از زندگی آنچه را که در این کره خاکی وجود دارد از بین می بریم و با این کارهای خود سلامتی خود  و دیگران را نیز به خطر می اندازیم. 

پس از این مقدمه کوتاه می خواهم در مطلب امروز پس ازیادآوری چند اشتباه ،  به راههای صحیح  برای جبران این اشتباهات و حفظ محیط زیست  اشاره کنم.

 

     انقلاب... علیه سفره غذا!!

 


   من نمی دانم زمان غذاخوردن شما چقدر طول می کشد ، ولی می دانم که نسل امروز ما حتی در غذا خوردن هم بسیارعجول  است و حتی چند روز پشت سر هم غذاهای آماده مثل ساندویچ و شنیسل و فلافل می خورد.  

" کارلو پترینی" یکی از دانشمندان علوم اجتماعی در ایتالیا معتقد است که خوردن غذاهای آماده به طور مستمر به سلامتی انسانها اسیب می رساند. 

این دانشمند اکنون انقلابی را علیه سفره ها موسوم "اسلوفود" غذا خوردن آرام را رهبری می کند.
به اعتقاد این دانشمند  همه ما باید  همانند اجداد خود به خوردن غذاهای محلی خانگی عادت کنیم. اگر خاطرتان باشد پدر ومادر بزرگ های ما  همیشه وقتی سر سفره غذا می نشستند، غذاهایی را که به دست آنها پخته شده بود آهسته  و به آرامی می خوردند.

 

 

مادر بزرگ های ما در گذشته به اندازه غذا تهیه می کردند و هیچگونه غذای اضافی باقی نمی ماند که آنرا در سطل زباله بیاندازند!

 

  به موجودات بنگرید و بیاندیشید !!


تعدادی از بزرگان گفته اند "به بعضی مخلوقات بنگرید و اندکی بیاندیشید" شما همین مارمولک را که موجودی چندش آور است ببینید که به راحتی توانایی راه رفتن بر روی دیوار صاف را دارد. دانشمندان از روی همین مارمولک روباتStickybot را ساخته اند که به راحتی  توانایی حرکت بر روی دیوارهای صاف را دارد.
دانشمندان اکنون در حال تحقیق در باره پاهای مارمولک هستند. این دانشمندان می گویند در پاهای این جانورصدها هزار پرزهای بسیار ریزی است که موجب چسبندگی پاها بر روی دیوار صاف می شوند.

   شاید این مطلب تا اندازی خارج از بحث امروز ما باشد ، ولی با مقوله حفظ محیط زیست کاملا" مربوط می شود.  وجود همین مارمولک و دیگر جانوران عجیب و غریب  فکر مرا به علم نوپای " بیونیک" که به معنای زیستارشناختی یا به کارگیری اندام‌های ساختگی طبیعت است معطوف کرد. " بیونیک" اولین بار توسط دانشمند امریکایی جک.ای.استیل در سال 1959 بکار برده شد.
او بیونیک را علم سیستم‌هایی که شالوده و پایه تمامی سیستم‌های زنده‌اند، می‌داند.
 در ابتدا بیونیک به بررسی ماشین‌هایی که براساس سیستم‌های زنده طراحی و ساخته شده بودند می‌پرداخت و هم اکنون بیونیک از هر جهت هنر به کارگیری دانش سیستم‌های زنده در حل مسائل فنی است.
 

امروز هرجا سخن از تکنولوژی به میان می‌آید، تصویر همان دستاوردهای مهم تکنولوژی که پاسخگوی نیازهای اساسی برای انسان امروز و  آینده است، به ذهن می‌آیند، اما اگر کمی به مسیر تکنولوژی دقت کنیم کم و بیش به منشاء برخی پدیده‌ها پی می‌بریم، به اینکه مثلاً هر پدیده صنعتی یا ساختمانی از کدام الگوی زنده طبیعت الهام گرفته است. 

سال‌هاست که محققان در پی اثبات علیت و موجودیت این ارتباط هستند تا از طریق آن چگونگی شکل گرفتن سیستم‌های مختلف زندگی را بررسی و توجیه کنند و هم آنها هستندکه از رهاورد این تحقیقات، با تلفیق دو واژه «بیولوژی» و «تکنیک»،‌علم «بیونیک» را به عنوان دانشی که مسایل فنی را از راه‌های زیستی حل می‌کند، بنا نهاده‌اند.

اگر چه خود بیونیک هنوز به عنوان یک علم نوپاست، اما فعالیت بیونیکدانان را که همواره در جستجوی یک الگوی زنده برای توجیه هر پدیده هستند، می‌توان در حوزه علوم کاربردی مطرح کرد.
 

    کودکان بی گناه ما !!

 
شما تصور کنید که براساس آمارهای منتشرشده هرکدام از ما  در دوران کودکی تقریبا" از500  عدد پوشک استفاده کرده ایم و تنهادر آمریکا سالانه 27 میلیارد پوشک به زباله ها ریخته می شود!


این پوشک ها که ما از آنها برای کودکان بی گناهمان استفاده می کنیم، دارای موادی همچون کلر و دیکوسین  هستندکه سرطانزا است.  این پوشک ها همچنین دارای پوشش نایلونی هستند که از نفت تهیه می شود وماده " تی بی تی" که از صرب تهیه می شود. 
اکنون پوشک های پیشرفته و دوست محیط زیست  به نام Eco Friendly Diapersدر حال تولید است . این پوشک ها از الیافcellulose fibers تهیه شده اند و پوشش آنها به جای نایلون از پنبه و نخ های  خیزران  یاBamboo Fabric است.

نکته قابل توجه و جالب این است که این پوشک ها قابل شستشو هستند و کودکان تا زمان بزرگ شدن تنها به 16 عدد از پوشک ها نیاز خواهند داشت. از این پوشک ها   پس از مصرف می توان در باغ ها و پارک ها به عنوان کود استفاده کرد. 

 منبع : www.gdiapers.com/

                                                     

                                 گستره              

 

                  www.gostare.loxblog.com

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در جمعه 12 خرداد 1391برچسب:,ساعت 1:14 توسط حامد سایری|


قالب جدید وبلاگ پيچك دات نت